ecommerce

Efectele razboiului Rusia-Ucraina in ecommerce

Efectele razboiului Rusia-Ucraina in ecommerce

Efectele razboiului Rusia-Ucraina in ecommerce

Conflictul militar schimbă calculul pentru orice afacere care ar livra în mod normal pachete consumatorilor. Cu siguranță până la încetarea ostilităților companiile de comerț electronic nu vor livra în aceste zone. Impactul comerțului electronic al conflictului dintre Rusia și Ucraina nu se limiteaza la acea regiune. În primul rând, conflictul duce la creșterea ratelor inflației, ceea ce ar putea reduce fluxul de expedieri de comerț electronic prin lanțurile de aprovizionare din cauza costului acestora.

Acest război a început deja să afecteze economia globală și aproape sigur va afecta companiile de comerț electronic. Cu siguranță cele mai tragice efecte ale războiului sunt pierderea de vieți omenești și creșterea dramatică a suferinței umane. În comparație cu aceste rezultate, considerentele economice sunt minore însă este obligatoriu sa conștientizăm care sunt acestea. Proprietarii magazinelor online ar trebui să se gândească la modul în care conflictul le-ar putea afecta companiile și ce pot face pentru a minimiza impacturile negative.

,, Cele mai tragice efecte ale războiului sunt pierderea de vieți omenești și creșterea dramatică a suferinței umane ”

Efectele razboiului Rusia-Ucraina in ecommerce

Întreruperea lanțului de aprovizionare

Rusia este un exportator semnificativ de combustibil, ulei, cereale, pietre prețioase, metale prețioase, cupru, fier și lemn. Aceste materiale merg catre multe companii din China, Țările de Jos, Germania și Italia, printre alte națiuni. Pe măsură ce acele companii își aprovizionează materiale și bunuri din altă parte, așteptați-vă la termene mai lungi de livrare.Efectele razboiului Rusia-Ucraina in ecommerce

Încă de la începutul lunii martie, cele mai mari trei linii de containere din lume au suspendat transporturile de mărfuri către și dinspre Rusia, ca răspuns la sancțiunile occidentale impuse Moscovei în urma invaziei Ucrainei. 

China se bazează în prezent pe UE pentru 10% din volumul său de export iar Rusia reprezintă 4%. În ultimii ani, Ucraina s-a străduit să-și restabilize locul pe Noul Drum al Mătăsii. Potrivit Rail Freight, RZD Logistics tranzitul prin Ucraina a reprezentat 2% din volumele de trafic de containere din vestul Noului Drum al Mătăsii în 2021.

Din 2011 s-au dezvoltat legături frecvente de transport feroviar de marfă între China și Europa. Chiar dacă transportul feroviar este o mică parte din totalul de marfă între Asia și Europa; acesta a fost vital în timpul blocajelor recente din transport și crește încet. Trenurile sunt redirecționate acum departe de Ucraina. Specialiștii în transportul feroviar de marfă speră că întârzierile vor fi reduse la minimum. Companiile de comerț electronic ar putea să își evalueze riscul lanțului de aprovizionare și să ia decizii de inventar în consecință.

MyEbox vine cu exemplul propriu

Și dacă tot vorbim de Efectele razboiului Rusia-Ucraina în ecommerce iata un exemplu simplu: pe MyEbox avem un număr redus de produse care sunt achiziționate în mod direct din China ( ex: dispenser benzi adezive, dispenser folie stretch, etc. ). Zilele acestea o astfel de expediere ( metoda de transport aleasa: Rail+Express (Europe) ) a ajuns sa tranziteze Rusia. Cel mai probabil aceasta achiziție nu isi va continua drumul și se va întoarce la expeditor.

Serviciile de livrare

Serviciile de livrare din ​​Ucraina și Rusia au fost deja suspendate de către marile companii de curierat ( DHL, FedEx, etc ). Marfurile  aflate în tranzit fiind returnate expeditorului acolo unde este posibil, în timp ce în Ucraina companiile de logistică au cerut angajaților să rămână acasă cu familiile lor. eBay.com a anunțat că și-a suspendat serviciul Global Shipping în Ucraina și Rusia. 

Sistemele de plăti 

Companiile de carduri de credit precum Visa și Mastercard renunță la instituțiile financiare rusești din rețelele lor. Astfel achizițiile in comerțul electronic sunt un obstacol imens pentru utilizatorii băncilor precum VTB, al doilea mare creditor al Rusiei. Decizia urmează acțiuni similare din partea Societății pentru Telecomunicații Financiare Interbancare Mondiale (SWIFT); care a interzis băncilor ruse să acceseze propria rețea într-o mișcare care va îngreuna plățile transfrontaliere.

Atacuri cibernetice 

Magazinele online ar putea fi expuse unui risc crescut de atacuri cibernetice în urma invaziei. Există un risc semnificativ ca Rusia să încerce să creeze instabilitate în Europa și SUA ca mijloc de a distrage atenția de la situația din Ucraina. În zilele noastre, acest lucru este mai ușor de realizat practic prin intermediul atacurilor cibernetice.Atacuri cibernetice Efectele razboiului Rusia-Ucraina in ecommerce

Pentru a obține instabilitate este posibil să găsim atacuri care vizează serviciile pe care ne bazăm foarte mult în fiecare zi; cum ar fi sănătatea, serviciile bancare, utilitățile, apa, infrastructura de transport și lanțurile de aprovizionare.

Chiar daca o strategie de securitate nu poate fi stabilita peste noapte, cel mai bun moment pentru a începe sa iei atitudine este chiar acum. Vigilența și disciplina sunt esențiale pentru apărarea împotriva unui atac cibernetic.

Efectele razboiului Rusia-Ucraina in ecommerce, Cum reacționezi ? 

Una dintre cele mai ușoare metode de protecție este resetarea parolelor. Mă refer aici la portalurile web, conturi de e-mail, conturile de social media, etc. În plus la fel de important este sa le reamintiti angajaților să evite accesarea de linkuri venite de pe e-mailuri suspecte. De multe ori aceste e-mailuri par ca sunt de la furnizori, bănci, platforme sociale, companii de curierat, etc. însă o simpla verificare a adresei de mail ,, from ” – ,, de la ” ne oferă răspunsul dacă este sau nu o tentativa de atac cibernetic. 

Autentificarea cu mai mulți factori este una dintre cele mai simple metode de protecție care impune utilizatorilor să furnizeze doi sau mai mulți factori de verificare pentru a obține acces la o resursă. Aceasta metoda ar trebui implementată oriunde este posibil. În cele din urmă, asigurați-vă că toate informațiile critice sunt protejate în afara rețelei în cazul unui atac ransomware.

Efectele razboiului Rusia-Ucraina in ecommerce – Europa si Romania 

Liderii europeni analizează deja cum pot atenua cele mai grave efecte asupra consumatorilor europeni și a presiunilor inflaționiste în creștere. Comercianții vor face tot ce le stă în putință, așa cum au făcut în timpul pandemiei Covid, pentru a depăși orice perturbare mai amplă rezultată din invazie.

În România efectele asupra comerțului electronic au fost resimtite în mod direct imediat după începerea conflictului. Scăderea comenzilor pe magazinele online fiind evidenta cu procente ce variază între 15 și 40% în funcție segment.

Feedurile platformelor sociale sunt pline cu știri despre acest conflict. Din acest motiv vedem creșteri ale costurilor de marketing pe google ads, facebook ads sau alte platforme.

Concluzie 

Cu siguranță Efectele razboiului Rusia-Ucraina în ecommerce vor aduce creșteri de preț, întârzieri în aprovizionare, atacuri cibernetice și scăderi de vânzări. Important este sa reactionam cât mai rapid și sa combatem aceste efecte prin decizii rapide și corecte. Totuși cu riscul de a mă repeta sa nu uitam ca  ,, Cele mai tragice efecte ale războiului sunt pierderea de vieți omenești și creșterea dramatică a suferinței umane ”

Pe data viitoare

Călin Pacurar

Afla mai multe pe canalele noastre sociale MyEbox YouTube  I MyEbox Facebook I MyEbox Linkedin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sign up to our newsletter!